2010/01/15

Citizen Band (CB radio)


Citizens 'Band Radio (sering disingkat CB radio) adalah, di banyak negara, sistem radio jarak pendek komunikasi antara individu-individu pada sebuah pilihan daripada 40 saluran dalam 27-MHz (11 meter) band. CB perkhidmatan radio yang berbeza daripada FRS, GMRS, MURS, atau amatur ( "ham") radio. Di banyak negara, CB tidak memerlukan lesen dan, tidak seperti radio amatur, mungkin boleh digunakan untuk perniagaan mahupun komunikasi peribadi. Seperti banyak lainnya radio dua arah perkhidmatan, Citizens 'Band saluran bersama oleh banyak pengguna. Hanya satu stesen boleh mentransmisikan pada suatu masa. Stesen lain harus mendengar dan menunggu bersama saluran yang sedia.

Seiring waktu, beberapa negara telah membuat perkhidmatan radio yang sama, dengan pelbagai keperluan untuk perizinan dan standard teknikal yang berbeza-beza. Meskipun mereka mungkin dikenali dengan nama lain, seperti Jeneral Radio Service di Kanada, mereka sering menggunakan frekuensi yang sama (26-28 MHz), dan mempunyai kegunaan yang sama, dan kesulitan serupa dengan antena dan propagasi. Lesen mungkin atau mungkin tidak diperlukan, tetapi pemenuhan keperluan umumnya sederhana.

Beberapa negara mempunyai perkhidmatan radio peribadi dalam band UHF, seperti Eropah dan Australia PMR446 UHF CB. Seperti Amerika GMRS FRS dan jasa, ini lebih tepat dibahas dalam artikel mereka sendiri, seperti banyak dari artikel ini khusus untuk antena dan propagasi HF bahagian atas dan bawah band-band VHF.

sumber; wikipedia

No comments:

Morse code trainer