2010/03/24

Kesibukan atau di sibukan


Demam cw exam dah tamat. So tahniah sekali lagi dan yang gagal cuba lagi. Sendiri pun 2 kali jugak ambik cw. Yang pertama gagal hanya minum "kopi mahal" saja sana sebab dah gagal yang exam pertama dulu. Aku dekat mcmc baru ni niat untuk memberi semangat pada rakan-rakan yang mengambil exam. Alhamdulilah ada yang success. Sebenarnya, seronok bila jumpa ramai2 ini. Tapi tu lah, aku half day pagi masa tu. Ptg aku pegi office balik.

Macam2 ragam aku tengok dan serupa macam aku ambik exam dulu. Jumpa rakan2 pun ramai. Dapat bersalam pun cukup la pada aku silatulrahim mesti di teruskan. Yang lepas jangan di kisahkan. Sekarang aku kena strait forward no patah balik belakang. Mission aku dulu yg pertama dah lepas. "Sapa tau mission aku". So sekarang aku ada mission kedua. Walaupun badan agak besaq, nak lari laju2 sangat tak boleh jugak, so pelan2 kayuh. Mission kedua aku complete insyallah la 2015. Tu pun kalau tak ada apa2hal lah.

Dekat base aku dah complete dengan equipment HF. Cuma masa dan keadaan saya yang agak terhad. Kadang2 aku monitor saja dan kadang2 aku tune satu frequency di 40m. Wow dasyat jugak dengan "antenna tunjuk" mfj ni. Hehehehe tak pa. Insyallah ones complete mission aku yang kedua ni. Insyalllah akan aku masuk ke ruang angkasa seantero dunia. Boleh aku kumpul2 award apa2 yang patut. Dah alang2 bermain HF main sampai lebam.

So insyallah akan sampai masa dia nanti. Sekarang ni banyak benda nak kena sacrifice. So usaha tangga kejayaan, setakat cakap saja tak boleh buat. Aku kena buat mission kedua aku ni dengan masa yang ada saja. So time management important and self learning. Takdak sapa yang boleh tolong aku selain aku kena buat sendiri. Yang lain tu cuma pemberi semangat.


So kepada rakan2 yang nak ambil RAE berusaha la bersungguh2. RAE semua technical, sop dan sebagainya akan di tanya. Lepas setahun kalau boleh mahirkan diri anda semua dengan cw. Bila dah mahir dengan cw, anda layak ambil cw. Di dalam cw bukan dia ada tanya soalan technical dan sebagainya. Cuma ayat2 akan di tanya. Ada yang cakap " aku tak mau ambik cw lagi" takut kena tanya pasai technical. Adakah anda tahu semua technical, sop dan sebagainya di tanya dan di uji masa mana?. Semua tu di uji masa anda semua ambil RAE kan. So semua orang dah tahu, itu cuma nak mengena atau betul2 tak tahu. So pada saya technical di uji pada anda yang mengambil RAE. Kalau tidak anda tak lulus RAE. Kenapa anda lulus RAE. Sebabnya, anda baca dan paham apa yang akan di tanya semasa RAE.

Ok itu saja daripada saya. selamat menjawab soalan RAE. Jumpa lagi. 73 All the best.

2 comments:

9M2ADI said...

Jom 40 metre bro... He he he ...
Pasal antena tunjuk ko tu... wahh hebat betul... Baru je pulang dari VR land. Kat sana rakan2 radio dari sana pun banyak yg pakai antena tunjuk tu. (Kat sana 95% rumah apartment)...

9m2rie said...

uih ingat tak paham antenna tunjuk tu. oooo ya ka. insyallah bro ADI.

Morse code trainer