2009/11/04

Beri galakan kalau "berminat" jadi cikgu cw



Kenapa susah sangat menerima perubahan. Beri la galakan kalau dia atau sesiapa "berminat" untuk mengajar. Mengajar cw adalah mudah tak perlu banyak menggunakan pedagogi. Melainkan kalau ia menjadi cikgu sekolah di mana pedagogi pendidikan adalah perlu.

Sejauh mana sekali pun anda transmit jika ilmu yang di beri tidak gunakan ,ibarat curah air ke daun keladi. Pengalaman belajar cw adalah berbeza setiap orang yang mempelajarainya. Apa salahnya menjadi cikgu cw dan memberi ilmu yang di miliki kepada orang lain tanpa perlu ada pra syarat.
Jika kita susah menerima pendapat orang lain nescaya orang lain tidak akan mendengar pendapat kita. Mengajar menggunakan alat tertentu adalah sesuatu daripada pedagogi. Tak kiralah kalau ianya menggunakan suis sebagai key. Menggunakan komputer juga merupakan adalah satu kaedah pedagogi untuk mengajar cw. Sesuatu perkara yang mudah dan menyenangkan adalah perlu kerana manusia penuh dengan kesibukan. Kadang-kadang di timpa masalah-masalah lain. Credit perlu di berikan kepada meraka yang sudi untuk mengajar. "tangan yang memberi lebih baik daripada yang menerima". Thankyou kepada cikgu2 aku yang mengajar aku.
Jika seseorang itu berkata "berminat" beri galakan jangan di kodemkan. Kadang-kadang perkataan berminat boleh di tafsirkan kepada perbuatan. Kadang-kadang rakan ini menunjukan minat dengan perbuatan contoh membuat kit DIY morse code yang mudah di dapati. Di situ kita tahu memang dia berminat. Disini kita perlu memberi tunjuk ajar kepada mereka apa yang perlu di buat untuk memanjangkan lagi minat belajar cw ini. Jika kita tahu tak kira 9M2 ka atau 9W2 bahawa sesuatu pekara itu perlu tunjuk ajar, Maka ajarlah jangan pandai berkata-kata saja. Kelak pandai berkata-kata saja memakan diri. Di situ pengajar kepada sesuatu pekara itu adalah cikgu.
Di dalam hobi ini rakan yang belajar cw adalah rakan kita juga. Tak ada bezanya. Teruslah mengajar dan mengajar kepada mereka yang "berminat". Insyallah Allah akan membalasnya.

2 comments:

mazru said...

perlu jugak ade syarat rie iaitu keihlasan dan ketulusan..

9M2RIE said...

keihklasan dan ketulusan dah ada mazru tapi menjatuhkan maruah sendiri dan rakan-rakan lain dia tak sedar. kau dah baca ka kisah asalnya yg pasti permulaan bukan disini di blog lain. letih dah mazru. So aku dah memaafkan dia. Cuma hilang rasa hormat dan respect kepada dia. Tku mazru atas support. Insyaallah aku dah ok.

Morse code trainer